De stijl, ontwerp en inrichting van een modern kantoor begint steeds meer te lijken op dat van een huis.
De digitale revolutie heeft een grote invloed gehad op de manier waarop, en vooral waar we werken. Experts adviseren business centers om mee te gaan in deze nieuwe trends en zich aan te passen aan de wensen en behoeften van het nieuwe werken.
“Business centers moeten zichzelf opnieuw uitvinden”, zegt de Engelse ondernemer Philip Grace, die gedurende de jaren 2009-2014 het bedrijf i2 Offices ontwikkelde tot een van de grootste business centers van Groot-Brittannië.
“De huurders en gebruikers van een business center willen niet meer alleen maar een klassieke kantoorruimte, maar een plek om zaken te doen en vooral flexibel te kunnen zijn.”
Netwerken en interactie
De Deense architect Sofie Ladefoged huurt een co-workingruimte in een voormalige fabrieksruimte in het centrum van het Deense Århus. Momenteel werkt ze voor een opdracht in de Verenigde Arabische Emiraten, maar haar thuisbasis is haar bureau in het gerenoveerde fabrieksgebouw.
“Ik heb besloten hier een kantoor te huren, omdat dit een plek is waar ik veel andere creatieve en interessante mensen ontmoet en ideeën mee uitwissel,” zegt Sofie Ladefoged.
“De meeste mensen hebben tegenwoordig geen klassiek bureau meer nodig, waarin je van alles kunt opslaan en bewaren. Als ik naar huis ga, is mijn kantoor vrijwel leeg. Alles wat ik nodig heb, staat op mijn laptop.
Veel zelfstandigen kiezen tegenwoordig voor een beheerd kantoor, omdat ze samenwerken en persoonlijk contact belangrijk vinden. Andere voordelen zijn een gezamenlijke receptie, een printkamer, vergaderzalen en een gezamenlijke lunch.
Voor Sofie Ladefoged moet haar werkplek een mix zijn van moderne voorzieningen, aansprekende architectuur en design en een comfortabele sfeer.
Het DNA van de ruimte
“Business centers kunnen een belangrijke groeimotor zijn voor de creatieve industrie, maar zeker ook voor andere industrieën,” zegt de architect uit Århus. “Een goede architectuur en inrichting kan helpen om de creativiteit en productiviteit van werknemers te verhogen.”
Wanneer het gaat over herinrichting van kantoren of bedrijfsruimtes, stelt Sofie altijd vier vragen die helpen om het DNA van een ruimte vast te stellen:
•Over wat voor soort gebouw hebben we het? Waar staat het, wat is de geschiedenis, etc?
•Wat is de doelgroep voor de verhuur? Zijn er speciale beroepsgroepen, sectoren, etc?
•Hoeveel werkplekken worden er gecreeerd? Dit is belangrijk voor het kiezen van meubilair, decoratie, etc.
•Wat is het budget?
Identiteit en geschiedenis
“Het verhaal en de geschiedenis van een gebouw is voor mij als architect heel belangrijk voor het ontwikkelen van een passend ontwerp en profiel.” Een business center moet een eigen identiteit hebben en die uitdragen. “Het doel is om een kantoor of een ruimte op de juiste manier te ontwerpen zodat deze een eigen identiteit krijgt”, aldus Sofie Ladefoged.