De groeiende aandacht voor duurzaamheid verandert de manier waarop we naar producten kijken, en het is inmiddels een van de belangrijkste mantra’s in de commercieel designwereld. Steeds meer bedrijven, organisaties en overheden stellen strengere duurzaamheidseisen aan hun kantoorinterieur – denk bijvoorbeeld aan duurzame materialen, milieuvriendelijke verpakkingen en chemicaliën, en ergonomie.
Eind vorig jaar lanceerde het Zweedse kantoorinterieurbedrijf Kinnarps een slimme en gebruiksvriendelijke online tool – The Better Effect Index, dat Kinnarps producten beoordeelt op zes belangrijke variabelen van duurzaamheid. De index geeft klanten inzicht in de duurzaamheid van Kinnarps producten, op gebied van grondstoffen, klimaat, materiaal, sociale verantwoordelijkheid, recycling en ergonomie.
"Voor zowel de klanten als inkoopmanagers van bedrijven is het noodzakelijk om duidelijk zwart op wit te hebben hoe zij een verschil kunnen maken door duurzame producten te kopen", stelt Marketing Manager Rose Maria Poll van Kinnarps.
Daarbij schetst de tool ook wel een eerlijk beeld. "Met The Better Effect Index willen we niet alleen de voordelen van onze producten onderstrepen, maar laten we ook zien waar er nog verbeterpunten zijn.“ De nieuwe tool geeft een realistisch en betrouwbaar beeld van alle producteigenschappen die te maken hebben met duurzaamheid. De beoordelingen in de tool zijn in lijn met de duurzaamheids doelstellingen van de VN en van vele specialisten op het gebied van duurzame productie.
Een van de doelen van The Better Effect Index is om een standaard te creëren binnen de kantoorinterieurbranche. ”We presenteren onze beoordelingen zo transparant en eerlijk mogelijk zodat onze concurrenten en klanten kunnen zien dat we veel waarde hechten aan onze ’ratings’ en dat we duurzaamheid als meer zien dan alleen een marketingbelofte. Daarnaast laten we zo ook zien dat we voortdurent ruimte zien voor verbetering van onze producten.”
”We hopen dat concurrenten en bedrijven uit andere branches onze algoritmen overnemen. Op deze manier hopen we een gezamelijke standaard voor de sector te kunnen creëren, zodat duurzame productie in de toekomst steeds meer vanzelfsprekend wordt”, aldus Marketing Manager Rose Maria Poll.